D i e t s k e G e e r l i n g s
D i e t s k e G e e r l i n g s
Paperback, 132 pagina's
Fotografie Desiree Geerlings; tekst Dietske Geerlings
Prijs €22,50.
Verkrijgbaar bij de boekhandel of via onderstaande knop.
Als e-book kosteloos te downloaden bij het tabblad e-books.
wat een lijn was
mistroostig
waterweefsel
aan de lucht droogt
droef stolt
als ik
kralen klompjes aantrek
glazen rok en hemdje
mij in
broos vezelglas wikkel
dans en zing
dichtregels toonladders
o O oo O ooo OoOo Oo
wonderschoon en transparant was
Eigenlijk doen we hetzelfde, maar op een andere manier, zeggen we tegen elkaar. Allebei stellen we scherp op iets wat verschijnt. Jij in beeld, ik in taal. Wat wij vangen, komt los van zijn omgeving, waardoor het in eerste instantie vervreemdt. Het is een abstractie geworden, maar doet ook ergens aan denken. Het lijkt of we iets gevangen hebben, maar tegelijkertijd ook zelf iets hebben geschapen. Wat eerst bewoog, ligt nu verstild voor ons. Als ik naar jouw beelden kijk, heb ik het gevoel of ik het wezen van iets nader, misschien zonder het ooit te bereiken, en juist dat raakt mij, brengt mij in beweging, omdat ik het blijf proberen. Steeds kom ik weer op iets anders uit en besef ik dat niets ooit hetzelfde is, en dat ik leef.
Terwijl ik naar jouw beelden kijk en in stilte woorden aan het wegen ben, verschijnt wie glas blaast. Ik twijfel over de ruimte tussen glas en blaast, raadpleeg de taaladviesdienst van Onze Taal en tref een oud-leerling van onze school, die me vertelt dat glasblazen eigenlijk niet goed te vervoegen is en alleen in onbepaalde wijs voorkomt. Ik begrijp dat ik een onmogelijkheid wil, maar besluit toch de grens van de onbepaalde wijs te overschrijden en schep daarom ruimte tussen beide, omdat de lucht tussen glas en blazen betekenissen oproept.
Dan besef ik dat de glasblazer niet alleen op papier bestaat. Ik wil weten wie glas blaast en hoe, alsof ik alleen dan verder kan schrijven: pas als ik de taal aan breekbaar glas verbonden heb, het transparante broze waarin lucht geblazen wordt, als was het een woord waar je doorheen kunt kijken.
Evelien de Kruyf, glasinstrumentmaker (opgeleid aan de Leidse instrumentmakers School) is bereid mij te ontvangen in haar atelier in Vaassen. Blazen is maar zo’n klein onderdeel van het vak, zegt ze, en dat is ook wat ik zie als ze bezig is. Ze gaat door het vuur en draait alsmaar door. Speciaal voor mij blaast ze een bol, die per ongeluk uit elkaar spat. Ik zie een vorm sterven in splinters die nog even door de lucht zweven. Ze vormt opnieuw een bol. Met een fijn instrument plaatst ze een glazen kindje in de bol en smelt in het vuur de navelstreng aan de binnenkant van het glas. Buiten het vuur stolt het vloeibare kleine leven tot stilstand. Zij bepaalt het moment van stollen. Dan toont ze me de as, verscholen in een glazen boomstam, in een andere glazen bol. Voor mijn ogen stollen leven en dood in een transparante breekbaarheid. Ze laat tekeningen zien van opdrachtgevers. Verlangens blaast zij vorm in glas. Voor even zijn we samen in de tijd en voel ik wat scheppen is.
als de spin weeft
zijn
tranen moleculen
atomen
in glasvezelnetwerk
oogsten
troost
op de smalle strook tussen
twee zeeën
ben jij mij het meest nabij
heliadornis
mijn onthechte keerkringvogel
er zeilt een eenzaam razen
langs mijn vloedlijn
de gebroken mast
van een uitheems schip
daarom kijk ik
naar jouw licht
vooroverbuigen
naast mij
waar er twee zijn
vormt samen een
tussenin